П`ятниця, 24.11.2017, 14:43
Ви увійшли якГість | Група "Гості"Вітаю ВасГість | RSS

  

Каталог статей

Головна » Статті » Психология » Особистість

Раціональне читання.

Чинники розвитку 4.
Раціональне читання.
      Навики раціонального читання, як і багато інших навиків, напрацьовуються, закріплюються, а потім використовуються на практиці найбільш ефективно, якщо на початку усуваються недоліки, перешкоди, що заважають якнайповнішій реалізації читацьких можливостей.
     Одним з самих «небезпечних» недоліків при читанні є НЕВПЕВНЕНІСТЬ читача в достатньо хорошому засвоєнні змісту прочитуваного матеріалу у разі, коли йому доводиться збільшувати швидкість читання. Багато ж читачів звиклися з невисокою якістю засвоєння інформації навіть при невеликій швидкості читання і вважають цілком нормальним 30—60% запам'ятовування після першого прочитання.
    Наша мета — «зламати» підсвідому внутрішню установку (звичку)   на читання з невисокою    якістю засвоєння і замість неї виробити нову установку — впевненість в повному засвоєнні (розумінні і запам'ятовуванні) прочитаного. Для цього необхідно створити в собі психічну установку: «ЧИТАЮ ШВИДКО І УПЕВНЕНО!».
    У великого числа читачів, внаслідок НЕВПЕВНЕНОСТІ в хорошому засвоєнні матеріалу розвивається ще один недолік —  ПОВЕРНЕННЯ до прочитаних слів, строчок, абзацім, а іноді і сторінок. Слід зазначити, що йдеться не про повернення з метою уточнення значення або більш глибокого усвідомлення. Або аналізу матеріалу, що вивчається. А йдеться про повернення необов'язкові, яких могло і не бути, якби матеріал читався більш уважно, без відвернення на сторонні думки, не пов'язані із змістом тексту. Пригадайте, напевно і Ви ловили себе на тому, що знов і знов перечитуєте одну і ту ж строчку або один і той же абзац, що думаєте не про читане, а про щось стороннє.
    Іншим, не менше істотним недоліком, перешкоджаючим збільшенню швидкості читання, є внутрішнє (частіше всього) або зовнішнє (рідше)   ПРОМОВЛЯННЯ читаних слів. Процес навчання читанню в загальноосвітній школі неминуче приводить до появи звички «озвучувати» прочитуване. На ранній стадії навчання читанню промовлювання необхідне для розуміння читаних текстів, для становлення мови, а потім воно залишається, на жаль, у вигляді непотрібного супроводу читання, поганої звички. Причому, ця звичка така сильна, що при спробах її усунення утрудняє розуміння тексту. Тому закономірно ставиться ще одне завдання – усунути промовляння прочитуваних слів настільки, щоб озвучування, що частково залишилося, не заважало збільшенню швидкості читання (адже швидкість промовлювання обмежена) .
     Істотним недоліком звичайного читання є також ВУЗЬКЕ ПОЛЕ ОДНОМОМЕНТНОГО СПРИЙНЯТТЯ (але не поля бачення – бачимо ми достатньо широко. Так сторінку ми бачимо цілком, але одномоментно або за одну фіксацію погляду не сприймаємо її зміст). Пропонована методика дозволяє вирішити наступні завдання:
1.    Напрацювати і закріпити психічну установку  (звичку)  на
ВПЕВНЕНІСТЬ в достатньо повному засвоєнні змісту   інформації
і, як наслідок цього, усунути НЕПРОДУКТИВНІ ПОВЕРНЕННЯ до прочитанного.
2.    Усунути внутрішнє   (і  тим більше зовнішнє)   промовляння
читаного   і  створити  психічну установку   (звичку)   на  можливість ЧИТАННЯ БЕЗ ОЗВУЧУВАННЯ.
3.    Розширити  ПОЛЕ  ОДНОМОМЕНТНОГО  СПРИЙМАННЯ  тексту.
        Для досягнення поставленої вище мети використовується цілий ряд багатофункціональних вправ.

Вправа № 1.
«Читання методом ритмічних акцентуацій (МРА) «
Читати прості для розуміння тексти методом стрибкоподібного перекидання погляду на кожний удар звучного ритму, або на вимовний про себе ритмічний рахунок: «Раз—два, раз—два, раз—два...». Якщо рядки тексту містять до 30 знаків (букв), то погляд слід кидати на початок і кінець кожного рядка, тобто акцентувати його двічі на кожному рядку. Якщо рядки містять більше 30 знаків, то потрібно акцентувати погляд три рази на кожному рядку: на початку, в середині, в кінці.
     Примітка. Слід знати, зважаючи на те, що залежно від темпу звучного ритму, а також від складності змісту інформації необхідно підбирати число акцентування на рядках самостійно. Критерієм правильності виконання вправи на першому етапі занять є засвоєння змісту тексту на 20-40%. Через один-два тижні занять якість засвоєння матеріалу при читанні методом ритмічного акцентування (МРА) стане таким же високим, як і при звичайному читанні.
Вправа № 2.
«Читання методом ритмічних ковзань (МРК) «
Читати прості для розуміння тексти описового характеру (бажано без прямої мови) таким чином: на один удар ритму акцентувати погляд на початку рядка, а на інший удар — проковзнути поглядом уздовж рядка, тобто від точки акцентування до кінця рядка. Читання від рядка до рядка повинне бути без пауз, безперервним. Дуже ефективно проводиться читання МРК під ритмічну музику, у якої перші удари — чіткі,  другі — «змазані».
      Примітка. Як правило, що багато хто навчаються після 2-3-х
тижнів занять починають використовувати читання МРА і МРК не тільки для тренування, але і для нормального читання, оскільки  читання    цими методами нерідко приносить задоволення, особливо коли беруться смішні розповіді, гуморески, або тексти, що дають опис пейзажів.
Вправа № 3
«Читання методом примусової артикуляції (МПА) «
Читати тексти, одночасно механічно підраховуючи про себе кількість прочитуваних слів. Рахунок вести до 30-ти. Долічивши до 30-ти починайте рахування наново.  Підраховувати можна не всі слова, а тільки ті, яким встигнете привласнити порядковий номер.
Підраховувати потрібно (про себе) чітко, ясно, без пауз, безперервно:
"один, два, три, чотири". Головне у вправі — максимально можлива   якість засвоєння змісту читаного за умови безперервної роботи м'язів гортані, що відповідають за промовляння (про себе!) чисел.

Вправа № 4
«Читання методом форсування швидкості» (МФШ)
Читати тексти з колонками шириною в 30—45 знаків (з газет і журналів), перекриваючи (зверху) один за іншим прочитані рядки. Перекривати рядки потрібно листом щільного паперу, ведучи його рукою по сторінці зверху вниз. Лист паперу пересувається з швидкістю, що злегка перевищує швидкість переміщення погляду від рядка до рядка так, щоб що навчається кожного разу, прочитуючи черговий рядок, не встигав би прочитати останні слова в кожному рядку. (Розмір листа 100x200 мм). Читання проводиться звичайним способом (не МРА і не МРК).
Примітка. Напрацювання психічної установки (звички) на ВПЕВНЕНІСТЬ В ДОСТАТНЬО ПОВНОМУ ЗАСВОЄННІ ПРИ ПЕРШОМУ ПРОЧИТАННІ приводить:
  як правило, до усунення непродуктивних відвороів погляду до прочитаного, але не засвоєному внаслідок НЕУВАЖНОСТІ (уявного відвернення під час читання) матеріалу.
   Ця психічна установка найбільш ефективно напрацьовується при виконанні вправи №4.
      Тепер доцільно провести аутогенну треніровку з питань напрацювання необхідних установок та звичок. Подібні тренінги  проводити після читання  швидкісними методами на протязі одного місяця.


Вправа №5
     Створення достатнього об'єму, підвищення швидкості та стійкості перемикання уваги потрібно працювати по  числових таблицях зразка, який подається нижче. Таких таблиць потрібно надрукувати через прінтер 5-6 видів, таким же маштабом( з розташуванням чисел в зміненому порядку).

16236
20
14
5
11
3
19
15
24
8
21
13
12
2
18
10
1
7
22
17
9
4


       Приготувати таблиці чисел.. Вести пошук чисел підряд в зростаючій послідовності без пропусків, переміщаючи погляд В ПОШУКУ ЧИСЕЛ тільки вертикально. В тих випадках, коли місце знаходження чергового шуканого числа Вам відоме, можна перевести погляд по косій лінії або повернутися назад. Кожне знайдене число повинне бути зафіксовано увагою, сприйнято, осмислено. Час пошуку на кожній таблиці довести до 15-25 секунд. Кінцева мета: вести пошук чисел БЕЗ переміщення погляду. Погляд з самого початку пошуку фіксується в центрі таблиці і під час пошуку чисел злегка коливається біля центра. Пошук повинен проводитися шляхом переміщення уваги, але не погляду.
Примітка. Якщо Ви „бічним" поглядом помітите шукане число на краю або в куті таблиці, то для того, щоб переконатися в правильності, потрібно злегка перемістити погляд від центру у бік цього числа.

Вправа № 6
Приготувати смужки паперів. При читанні кожноденних текстів з газет, журналів або літератури за фахом (але не при виконанні інших вправ) перекривати ділянки читаних текстів смужками, укладаючи їх уздовж колонок текстів по краях або по центру, причому на вузьку колонку потрібно класти одну смужку, на широку - дві. Складні тексти читати перекриваючи більш вузькими смужками, легенькі - більш широкими. Якщо під смужкою виявиться істотна інформація, то смужку можливо
 пересунути.                                                         Смужки паперу.


       Примітка. Для зменшення стомлення в перші 2-3 дні  виконання цієї вправи, вимагаючої тривалої концентрації  уваги,  можна  використовувати    не прямокутні смужки, а трикутники, які потрібно класти тими, що розширяються  кінцями вниз, а вершинами – вгору.
       Приготувати книги, брошури невеликих форматів (30-45  знаків в рядку), що містять в тексті мінімальну кількість  чисел, імен, назв, формул. Бажано, щоб кожний  окремий текст містив не менше 4-5 тис. знаків, а їх зміст був для Вас цікавим (використовувати художню  літературу не можна). Спочатку використовуйте найвужчі по формату брошури з числа підібраних Вами або тексти з „Тижня» „За рубежем» „     Наука і життя» (в них є відповідні тексти). Потрібно читати тексти з максимально можливою якістю засвоєння (хоча б на 10-30% спершу), на дуже високих швидкостях переміщення погляду, таким чином відкривши чергову сторінку, довільним переміщенням погляду по сторінці знайти всю істотну інформацію на ній (з кожного абзацу хоча б по 1-му факту); знайдені  істотні  думки  і факти  считують звичайним рядковим переміщенням погляду, але теж щонайшвидше; на кожну сторінку затрачувати СТРОГО певний час з розрахунку 10 секунд на кожні 1000-1500 знаків (катигорично  забороняється затягувати час на читання окремих сторінок: навіть якщо Ви щось не встигнете зрозуміти або просто дочитать сторінку до кінця, все одно переходите до наступної сторінки після закінчення встановленого часу).
     

Схема концентрації уваги при читанні.


Примітка. Спочатку декому ПОКАЖЕТЬСЯ, що практично нічого не засвоюється за такі часи, але перший же контроль засвоєння виявить ДОСТАТНЮ якість засвоєння - 10-30% в перші два дні і 20-40% в наступні дні, а до кінця четвертого тижня - 40-60%. Контроль засвоєння здійснюється шляхом уявного переказу, вголос, короткого письмового викладу змісту і з подальшою перевіркою повноти і правильності окремої частини (перевіряти повторним прочитуванням окремої вибіркової сторінки).
Тепер ми розглянемо питання „Що потрібно зробити з засвоєною інформацією (відправленої до короткочасної пам'яті) для того, щоб зберегти її на заданий термін в пам'яті? (тобто щоб відправити до довготривалої пам'яті)". Ясно, що для цього інформацію потрібно повторювати, але як Ви самі, напевно, переконувалися не раз, що і повторення дають різні результати залежно від того, ЯК ПОВТОРЮВАТИ.
Як проводити повторення з погляду ФОРМИ роботи?
Для того, щоб нам з Вами говорити на одній мові, давайте введемо визначення: „Повторення - це робота з раніше вивченою, проаналізованою інформацією, робота, що проводиться з метою:

1. Перш за все, ще при першому читанні ми повинні за головну мету закласти собі установку по терміну зберігання інформації в довготривалій пам’яті. Закріплення змісту вивченого матеріалу в довготривалій пам'яті, розширення і поглиблення отриманих знань, що були в короткочасній пам'яті.
   2.Повторення проводяться в одній з нижченаведених форм:
        а)спроба самостійного пригадування;
       б)переказ вголос;
в)уявний переказ (про себе);
г)письмовий виклад основних пунктів матеріалу;
д)письмовий докладний виклад;
е)вибіркове поглядання в матеріал;
ж)повторне поглиблене читання-вивчення;
з)повторне поверхневе читання.
   Або в їх поєднаннях і модифікаціях, наприклад  а) + е) самостійне пригадування з вибірковим погляданням в матеріал.
       Виходячи з практичного досвіду можна стверджувати, що максимально ефективне повторення проводиться в наступних поєднаннях:   або    а) + з) + д)
тепер, розглянемо питання „Як проводити повторення з погляду тимчасових рамок?»
  Як правило, багато хто повторює безсистемно або за принципом: „Чим більше - тим краще». Звичайно, краще повторити двічі, ніж один. Три рази - ще краще і т.д. Краще, але не раціонально по відношенню до витрат часу, витрат зусиль і отримуваних результатів.
   Найраціональнішим з випробуваних методів повторень при підготовці до іспитів, до семинирів, конференцій і при розучуванні напам'ять великих об'ємів текстів є наступна організація повторень:
    На початку розбийте весь вимагаючий запам'ятовування матеріал на частини, кожна з яких вимагала б приблизно 15-20 хвилин при першому повторенні(але не при першому вивченні!), для зручності пронумеруйте їх: № 1, № 2,  № До - кінця.
Якщо повторенням Ви можете уділити всього один день, то протягом дня проведіть два повторения кожної частини за наступним принципом:
1еповт-я    1еповт-я    2еповт-я    1еповт-я    2еповт-я    1еповт-я        2еповт-я
 частини
№1    частини №2    частини №1    частини №3    частини №2    частини №4        частини №до
(15 хв.)    (15 хв.)    (5 хв.)    (15 хв.)    (5 хв.)    (15 хв.)        (5 хв.)
Тобто, повертаючись до повторення кожної частини через приблизно 20 хв.. Природно, що якщо при першому повторенні на частину затрачається приблизно 15 хвилин (ми самі так вибрали), то через декілька хвилин достатні 5 хв..
Якщо у Вас є ще один день, то проведіть третє повторення починаючи з ранку так, щоб перерва між завершенням перших двох повторень і початком третього була рівною приблизно 6-10 годин ( на сон).
      Під першим повторенням розумітимемо роботу з раніше вивченим матеріалом, що проводиться в одній з вищезгаданих форм. Після першого повторення інформація повинна висловлюватися так, як цього вимагає поставлене завдання.
     Якщо можете повторювати і третій день, то четверте повто рення проведіть в кінці дня, так щоб перериви між кінцем попереднього і початком чергового складав приблизно 20-30 годин.
      Якщо матеріал невеликий, наприклад, 2-3 сторінки докладу або вірш в 1-2 сторінки, то при проведенні повторень за тим же принципом вимагається менша кількість днів.
Достатньою швидкістю читання вважається така, яка дозволяє прочитати 5000 знаків за хвилину, окремі читачі прочитують 5000 знаків за 20 секунд.
      Сміливо включайтеся в роботу. Успіху Вам.


Категорія: Особистість | Додав: ptu76 (01.03.2012) W
Переглядів: 1117 | Теги: Раціональне читання.